Doorgaan naar hoofdcontent

wardrobe challenge update

 

image

In augustus schreef ik over de wardrobe challenge waar ik in de tussentijd mee bezig geweest ben. Ik had enorm zin om hiermee aan de slag te gaan! Vooral omdat ik normaal zwart moet dragen op mijn werk, en dat sinds kort is afgeschaft. Duizend meer kledingkeuzes nu iedere dag, joepie! 

Het heeft me een middag gekost om alles in de app te krijgen. En dan heb ik ook nog alleen zwangerschapskleding gedaan en de dingen die me nog passen, anders had het nog langer geduurd. Maar, nu heb ik wel een fijn overzicht! Hieronder zie je het resultaat.

Eerst opruimen

Ik ben eerst begonnen met een grondige opruimbeurt. Mijn kledingkast zat vol met dingen die ik al een hele tijd niet meer gedragen had. En ik vond zelfs dingen die ik gekregen heb en nog nooit aan had. Het leek me dan ook een eerste makkelijke stap om deze eruit te filteren. Mijn kast zag er duidelijk minder vol uit en gaf al meteen meer rust! De kleding die weg mocht heb ik op United Wardrobe gezet. Je kunt alles bekijken bij shop my closet, en als je er iets van wil hebben kun je me een bericht sturen. Uiteraard worden de verzendkosten aangepast als je meer dan één item wil. 

Mijn favorieten

Een tweede makkelijke stap leek me het opsporen van mijn favorieten, in dit geval voor de herfst en winter. Deze items heb ik als eerst gefotografeerd en in de Save Your Wardrobe app gezet. De rest van de kledingstukken heb ik daarna nog eens extra goed bekeken met het idee ‘ik heb liever minder kleding die ik ook echt draag, dan veel kleding waarvan ik de helft niet draag’.

image

Het leuke aan mijn favoriete vesten vind ik toch wel dat 2 ervan zelf gemaakt zijn :D

image

Denim jasjes kunnen het hele jaar door! Dit zijn mijn drie favorieten. 

image

Mijn favo shirts van dit moment. 

image

Mijn normale broeken kan ik al lang niet meer aan, en dit zijn de 4 stuks die ik wel draag op het moment. Oh, plus zwarte legging!

Mix en match

Daarna kwam het leukste onderdeel, het combineren van alle kledingstukken! In de app kun je een outfit samenstellen door alle items aan te klikken en op te slaan op datum. Zo houd je makkelijk bij wanneer en hoe vaak je iets aangehad hebt. Hieronder een aantal matches die ik maakte en zo gedragen heb. 

image
image
image
image
image
image
image

Wat heb ik ervan geleerd

Ik heb voor mezelf op een rijtje gezet tot welke ontdekkingen ik ben gekomen:
◦ Het uploaden van alle kleding kostte me wat tijd, en vond ik niet het aller leukste klusje. Toen alles er eenmaal in stond was ik er wel heel erg blij mee! Op dagen dat ik geen zin had om na te denken pakte ik de app erbij en kon zo een outfit uitzoeken en aandoen. 
◦ Ik heb veel meer leuke dingen dan ik dacht! En ik heb ze echt niet allemaal nodig… Nu ik met een frisse kast ben gestart en beter in mijn hoofd (of de app) heb welke kleding ik heb en welke combinaties ik kan maken, gaat er weer een shop stop in. Tot januari niet meer shoppen, en wie weet verleng ik het.
◦ Ken je dat… als je een item al een aantal jaar draagt, dat het dan soms zo gewoon en saai wordt? Dat had ik ook met een heleboel dingen. De challenge heeft daar absoluut tegen geholpen! Alleen al het vastpakken van al mijn kleding en het zien van de combinaties die ik ermee kan maken, heeft me weer een nieuwe kijk op de dingen die ik al heb gegeven. Ze voelen weer wat meer als nieuw!
◦ Afgelopen tijd heb ik ‘maar’ 3 paar broeken + 1 legging tot mijn beschikking gehad door mijn groter wordende buik. In tegenstelling tot mijn (ik gok nu even) 10/12 paar die ik normaal aan kan. Buiten dat ik mijn normale broeken wel mis, kan ik ook makkelijk met veel minder doen. Het was zelfs best verfrissend dat ik maar drie kleurkeuzes had: lichte jeans, donkere jeans of zwart. 
◦ Ik realiseerde me toen ik nog eens naar de bovenstaande combinaties keek, dat ik met alle 17 items die ik hiervoor gebruikt heb, voor 7 dagen aan outfits heb! In principe zou ik hier dus een capsule wardrobe van kunnen maken. Toch twijfelde ik er nog over om er een te maken, want ik vond het ook heel fijn na het opruimen van mijn kast om weer items terug te vinden die ik een beetje vergeten was. En het leek me juist leuk om deze weer meer te combineren.
◦ De lichte jeans was (en is) absoluut mijn favoriet!

Reacties